Week 1 Kaapstad, Stellenbosch en Hermanus - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Jen Joy Roos lambaklak - WaarBenJij.nu Week 1 Kaapstad, Stellenbosch en Hermanus - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Jen Joy Roos lambaklak - WaarBenJij.nu

Week 1 Kaapstad, Stellenbosch en Hermanus

Blijf op de hoogte en volg Jen Joy Roos

05 September 2014 | Zuid-Afrika, South Africa

5-9-2014 Zuid Afrika

Na een lief en warm afscheid op Schiphol kon ons 2 maanden durende avontuur beginnen.
Na een vlucht van 11 uur waarin we ons prima hebben vermaakt met films en eten, kwamen we aan in Kaapstad. Het hostel viel ietwat tegen. We belanden in een gemengde dorm met onze eerste echte wildlife experience. Er lagen 2 hippo’s, die dronken na een nachtje stappen enorm veel snurk lawaai maakten, waartegen oordoppen niet hielpen.
Welcome in south afrika!
De volgende ochtend gauw naar een ander hostel gegaan wat 1 euro duurder was, maar 100x beter. Sportief als we zijn hebben we meteen de Tafelberg beklommen. Roos de berggeit voorop en Jen en Joyce kruipend erachter aan. Een flinke klim, maar het was het allemaal waard. Een prachtig uitzicht over de stad, de camera zat meteen vol.
Helaas konden we alleen met de kabelbaan naar beneden. ’s Avonds onze eerste echte ‘braai’ met diepvrieshamburgers die uit elkaar vielen als karton. Dat was niet zo een succes, gelukkig kregen we wat lam van een man.
De volgende dag hebben we een tour van de bazbus gedaan. Met de bus langs de kust alle hotspots afgegaan. Met als hoogtepunten de pinguïns in Simonstown, de zeeleeuwen in Houtsbaai en Kaap de Goede Hoop. Na een intensieve dag de lekkerste pizza ooit gegeten!
Op dag 3 zijn we naar Robbeneiland geweest, waar Nelson Mandela 18 jaar heeft gevangen gezeten. De tour over het eiland stelde niet zoveel voor, maar daarna kregen we een interessante rondleiding van een ex-politiekgevangene. Vanaf Robbeneiland had je erg mooi uitzicht over de tafelberg. ’s Avonds lekker steak gegeten in een luxe restaurant voor 10 euro pp.
Dag 4 zijn we naar Stellenbosch gegaan. In Kaapstad vooral veel moois gezien, maar op weg naar Stellenbosch zagen we vanaf de snelweg de kilometers lange krottenwijken. Een groot contrast tussen rijk en arm.
Stellenbosch is een klein universiteitsstadje, met veel Nederlandse invloeden. 10% van de studenten is internationaal. Joyce kwam zelfs iemand van de middelbare school tegen die hier studeert. De eerste dag in Stellenbosch zijn we naar de Sasol art gallery geweest, met een bijzondere fotoreportage over de apartheid.
’s Avonds voor het eerste echte Afrikaanse ‘pap’ geproefd. Een mengsel van fijngemalen mais en water wat indikt als je het kookt. Ze eten het hier zoals wij aardappelen eten bij ons avondeten. Het is erg vullend, dus we denken dat daar die zuid Afrikaanse kont wel eens vandaan zou kunnen komen.
De 2e dag in Stellenbosch zijn we gaan mountainbiken om de aantal van de vele wijnboerderijen te bezoeken, waar de stad bekend om staat. Het was nog een hele ervaring omdat we natuurlijk links moesten rijden ipv rechts. Er waren ook wat meer heuvels dan in het platte Nederland. Roos is wel wat gewend, maar J & J zaten nog aardig te puffen op die bike. In totaal 3 wijnboerderijen bezocht, erg mooi en allemaal zeer verschillend van elkaar. Op het eind waren we wel een bit tipsy ;-) We komen als echte wijnkenners terug naar Nederland.
Het is erg grappig om in het Nederlands te praten tegen Zuid afrikanen. Je kunt elkaar gewoon verstaan, terwijl je aan de andere kant van de wereld bent. De mensen vinden het ook erg grappig als ze horen dat we uit Holland komen. ( ze maken grapjes over ons, zoals wij Hollanders over Belgen grappen)
Op dit moment zijn we in Hermanus. Gister zijn we met de boot walvissen gaan spotten. Erg indrukwekkende en vredige dieren! Ze kunnen rond de 150-200 jaar oud worden, en nee ze spuiten geen water maar lucht. Onder water zijn ze te herkennen aan wratachtige knobbels waar mossels op zitten. Ze zagen de boot niet als gevaar en vonden het vooral leuk om eronder door te zwemmen en rond de boot te hangen.
Vandaag een relaxed dagje gehad. Even al onze plannen vastgezet voor de komende week. Wat geshopt en cappuccino met uitzicht op de baai gedronken. ’s Avonds lekker gekookt, vers visje met mais en gekookte aardappelen.
Morgenochtend vertrekken we naar Mosselbaai en wacht ons een groot en gevaarlijk avontuur.. to be continued…

Dankie vir die lees
Rozanne, Jennifer en Joyce

• 25 September 2014 - 16:00

Lynn:

Wauw, wat een verhalen al meiden!
    Leuk om te lezen hoeveel jullie al gedaan en beleefd hebben in zo'n eerste week, ik ben benieuwd wat voor verhalen nog gaan volgen.. GENIETSE! :D