Week 3 & 4 - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Jen Joy Roos lambaklak - WaarBenJij.nu Week 3 & 4 - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Jen Joy Roos lambaklak - WaarBenJij.nu

Week 3 & 4

Blijf op de hoogte en volg Jen Joy Roos

03 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, South Africa

Woensdag kwamen we eind van de middag aan bij het huis van Annemarie en Loek. Zij waren net een uur thuis na een lange vliegreis vanuit Nederland, samen met een vriend, Marco. We hebben samen een hapje gegeten in een leuk restaurant aan zee.

Donderdagochtend hadden we onverwacht een meeting met dé directeur van alle gezondheidsklinieken in de township. De man maakte nogal indruk op ons vanwege zijn autoritaire houding.. Met een heel verhaal wilde hij ons duidelijk maken dat we niet zomaar een dagje konden observeren. Hij wilde een officiële aanbeveling zien van onze universiteit, wat ook wel logisch was.. Helaas hadden we die niet dus het kon niet doorgaan.
Daarom bleven we bij ons eerste plan: vrijwilligerswerk doen in de township via Stenden Universiteit. Stenden heeft diverse projecten opgezet om de arme mensen te helpen. Om een idee te krijgen van alle projecten kregen we een rondleiding door de township. Het was heel erg indrukwekkend… Kleine bouwvallige huisjes, sommige van steen maar ook veel huisjes gemaakt van golfplaten. Toen we langs de vuilnisbelt reden kregen we een grote brok in onze keel.. De mensen die hier rondliepen waren opzoek naar spullen die ze konden verkopen.. Sommige mensen brachten hier ook de nacht door.. dat konden we bijna niet geloven. Een van de projecten van Stenden is opgezet om de jongeren van de vuilnisbelt weg te houden en ze een plek te bieden waar ze terecht kunnen na schooltijd (school is hier afgelopen om half 2). Helaas zijn sommige oudere jongens moeilijk tot niet te motiveren om hier naar toe te gaan.. Enkele jongens stelen allerlei soorten medicatie (o.a. HIV remmers ) en roken het om helemaal stoned te worden. Na de vuilnisbelt reden we langs een afgesloten tuberculose kliniek waar ernstig zieke mensen liggen die vaak ook geïnfecteerd zijn met HIV.. Na alle droefenis stopten we bij een preschool (kinderen van 2-4), toen we binnenstapten begonnen ze uit volle borst te zingen: I’m special, I’m special, So are you. We werden meteen weer blij door die vrolijke koppies. Toen we uit de township weggingen reden we over een brug. Deze brug ligt over de Kowie rivier die eigenlijk precies een scheiding vormt tussen het arme en rijke Port Alfred. Het was bizar om uit de armoede weg te rijden en in een totaal andere omgeving terecht te komen met mooie villa’s (aan het strand). ’s Middags een flinke strandwandeling gemaakt en veel mooie schelpen gevonden. ’s Avonds hebben we heerlijk ‘pottie braai’ gegeten met struisvogel biefstuk en kudu vlees, gemaakt door de jarige Loek!

Vrijdagochtend zaten we al om 5:30 in de auto richting Addo Elephant Park. Daar aangekomen hebben we snel onze tenten opgezet en kon onze eerste safari beginnen. De uren daarna verliepen ongeveer zo: ‘STOP! Ik zie een olifant op 8:00! Én daar: op 14:00 een kudde zebra’s!’ Super leuk om gespannen uit het raam te kijken, speurend naar wilde dieren. Het werd een wedstrijd wie als eerst iets zag. De eerste dag hebben we heel veel olifanten gezien. Wat zijn het mooie en indrukwekkende beesten! We hebben nog veel andere dieren gezien met als hoogtepunt de leeuwen. Richting de uitgang reden we langs een drinkplaats waar een kudde van 70 buffels samen met zebra’s, olifanten en zwijntjes (pumba’s) aan het drinken waren. Een mooie afsluiter. ’s Avonds gingen we braaien (bbq) onder een schitterende sterrenhemel. De nacht in de tent was freezing cold. We dachten meteen aan de arme mensen in de township die dit elke nacht doormaken……

De volgende ochtend gingen we alweer vroeg op dierenjacht gewapend met verrekijker en fotocamera. We hadden weer veel nieuwe dieren gespot! Joyce wilde graag een schildpad spotten en was apentrots toen ze er eentje tussen de bosjes zag rennen. Deze trots nam wel een beetje af toen we de uren daarna nog vele andere schilpadden zagen. Jen was erg opdreef en zag in de verte velvet aapjes in de boom en zelfs een haas (een zeldzaamheid!). Als lunch een lekker kippetje van de braai. Daarna zag chauffeur Loek een Caracal (Rooikat), een nachtdier die zelden wordt gespot! Wat een geluk. We hebben drie van de Big Five (Olifant, Buffel, Leeuw, Luipaard en Neushoorn) gezien dus onze eerste safari was erg geslaagd! We kijken nu al uit naar het Krugerpark!
Zondag hadden Marco en Loek twee verrassingen voor ons gepland. Marco had ons wijs gemaakt dat we onze eigen vissen moesten vangen als ontbijt want we gingen naar Fish River Sun. Daar aangekomen bleek het een luxe resort te zijn waar we een uitgebreid ontbijtbuffet kregen. Ook hier weer het besef dat er een groot verschil is tussen arm en rijk in Zuid Afrika.. Na een heerlijk ontbijt met pannenkoeken, omeletten en fruit plonsden we in het zwembad. Het was een relaxte ochtend! Maar er wachtte ons nog een verrassing! Loek en Marco namen ons mee naar het vorige huis van Loek en Annemarie dat zich in een privé wildlife park bevindt: Imbabala. Dit was toch wel het mooiste stukje Zuid Afrika tot nu toe! Het huis had een prachtig uitzicht over de Kowie rivier en een vlakte met zebra’s, struisvogels en gnoes. We hebben met de auto tussen de dieren gereden en ze van heel dichtbij kunnen zien. Toen we opeens een grote vogel in de boom zagen schreeuwde Jen: “STOP!!”. Het was de secretary bird! Weer een zeldzaamheid; Jen’s missie om dit dier te spotten was geslaagd! Onderweg naar de uitgang werden we blij verrast door een groep giraffen die op tien meter afstand stonden te eten.

Maandagochtend vertrokken Annemarie, Loek en Marco voor 3 weken naar de Kgalagadi. We hadden lekker een dag om bij te komen van het drukke maar super leuke weekend.

Dinsdagochtend hebben we nog een aantal projecten bezocht in de township. ’s Middags hebben we bij Ukhanyiso Lobomi Centre geholpen. Dit is een naschoolse opvang voor kinderen van 3 tot 14 jaar. Er zijn een stuk of 50 kinderen en er is maar een begeleider. Het gebouw is erg klein en slecht onderhouden (het plafond zakt bijna in). De middelen zijn erg beperkt. De kinderen spelen hier met een lekke voetbal en een half gescheurd kaartspel. De speelruimte is niet bepaald kindveilig.. Achter het gebouw ligt allemaal glas (sommige kinderen lopen op blote voeten) en de speelplaats is afgezet met prikkeldraad… In Nederland zou dit echt niet kunnen maar het is bizar hoe snel we hieraan wennen. De kinderen zijn erg muzikaal en ze kunnen erg goed én luid zingen. Wat een volume! Jen mocht nog een verhaal voorlezen in het Engels. Daarna stond de Stenden bus klaar om ons op te halen. Na het eten nog wat spelletjes gespeeld.. Het is hier namelijk niet slim om na zessen de straat op te gaan.

Woensdag was het Heritage Day. Een nationale feestdag waarop iedereen in Zuid-Afrika zijn eigen cultuur eert. Wij zijn naar Rosehill Mall geweest waar een kleine markt was. ’s Middags was er nog een optreden van tieners en studenten uit de township die dansten en zongen. Erg leuk!

Donderdag en vrijdag hebben we vrijwilligerswerk gedaan. In de ochtend gingen we naar Peter Pan preschool (kids van 2-6 jaar). Bij aankomst werden we meteen enthousiast bestormd door alle kleine kids. We begonnen de dag met zingen en bidden (ze zijn hier erg gelovig). Daarna hebben we ze spelenderwijs Engelse les gegeven. Dit ging bij de oudere kinderen best goed maar de hele kleintjes waren moeilijk in toom te houden. Na het alfabet en leren tellen konden ze lekker buiten spelen. In de middag gingen we weer naar Ukhanyiso. Hier hebben we vooral veel leuke spelletjes gespeeld buiten. Jennifer heeft ze nog mooie bootjes, hartjes en kraanvogels leren vouwen!

Zaterdag zijn we naar Rosehill Mall geweest om leuke spullen voor de kinderen te kopen. Papier, leerboekjes, hoelahoepels, klok en kaarten. ’s Middags nog lekker uitgewaaid op het strand (15 min lopen vanaf ons huisje) en weer mooie schelpen gevonden!

Zondag was Roos jarig; 21 jaar! Lekker ontbeten met pannenkoeken en bananencake! Helaas regende het de hele dag en was het erg koud.. In de ochtend hebben we ons vermaakt met kolonisten van Catan. ’s Middags toch maar onze regenjassen aan en geluncht bij de haven. ’s Avonds met dikke truien in bed boer zoekt vrouw gekeken!

De afgelopen week begon nog met regen en kou.. Gelukkig slaat het weer hier gauw om en hebben we vanaf woensdag heerlijk zonnig weer gehad! Elke dag zijn we ’s ochtends naar Peter Pan geweest en ’s middags naar Ukhanyiso. De laatste dag hebben Joy en Roos ’s ochtends poppenkast gespeeld; de kindjes vonden het geweldig en wij ook! ’s Middags hebben we afgesloten met een spelletjesmiddag; spijkerpoepen, blik gooien, spekhappen, ballonnenrace en kruiwagenlopen. We hebben erg genoten van deze twee weken vrijwilligerswerk. Het is erg bijzonder om het Afrikaanse leven van deze kids van dichtbij te hebben gezien. De kindjes waren erg lief en schattig, we hadden ze zo mee naar huis willen nemen.

Morgen onze laatste dag hier in Port Alfred. We zijn van plan om te gaan kanoën.
De backpacks kunnen weer ingepakt worden en het reizen kan weer beginnen!! Zondag stappen we de bus weer in: Coffee Bay it is!

Baie dankie vir die lesen.
Jennifer, Joyce, Rozanne

• 04 Oktober 2014 - 00:26

Lot:

Joyce, spot voor mij en Roos het "aarsvark" op en wij zijn reuze trots!!

• 04 Oktober 2014 - 00:26

Lot:

Aardvark bedoel ik hahaha

• 21 Oktober 2014 - 15:16

Lynn:

Changing the world begins with a single step.. Wat doen jullie goed werk daar meiden!!