Week 5-6-7 - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Jen Joy Roos lambaklak - WaarBenJij.nu Week 5-6-7 - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Jen Joy Roos lambaklak - WaarBenJij.nu

Week 5-6-7

Blijf op de hoogte en volg Jen Joy Roos

19 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, South Africa

Blog week 5-6-7

Hoi, daar zijn we weer. We leven nog.

Na een lange rit van 8 uur kwamen we eindelijk aan In Coffee Bay. Onderweg een bagagecontrole of we geen drugs bij ons hadden. Gelukkig hadden we ons jointje goed verstopt. Tijdens de rit naar Coffee Bay kwamen we in een heel ander deel van Zuid-Afrika terecht wat veel meer leek op onze verwachting. We reden langs uitgestrekte gebieden met overal kleine hutjes. De traditionele hutjes gemaakt van klei en stro worden rondavels genoemd. Coffee Bay ligt aan de Wild Coast waar de Xhosa stammen leven. Ze hebben hier geen elektriciteit en pas sinds een paar jaar een waterpomp. Coffee Shack was een erg gezellig en druk hostel. We hebben goed kunnen surfen. Een dag hebben we een wandeling gemaakt door het dorp en veel gehoord over Xhosa cultuur en tradities. Bij een familie thuis mochten we pap en ‘heerlijk’ traditioneel zelf gebrouwen bier proeven (zure melk). De avond voor vertrek werd er een full moon party georganiseerd. Boven op de klif hebben we oesters en mosselen gegeten onder het genot van onbeperkt vodka en sprite. Daarna hebben we lekker gebraaid bij het kampvuur. De lokale jongens zorgden voor traditionele jembe-muziek (trommelen). We werden helemaal meegenomen in het Afrikaanse ritme, schudden met die billen.

De volgende ochtend vertrokken we op een 2-daagse hike richting Bulungula. De hike ging langs de kust over een heuvelachtig gebied. We hebben dolfijnen en walvissen vlak aan de kust gezien! De paden op de heuvels waren smal en je moest goed opletten dat je niet van de klif afviel. Onderweg kwamen we nog bij the Hole in the Wall aan. Ja dit is een gat in de muur, ontstaan door waterstromingen. Door de volle maan stond het water in de rivier erg hoog en moesten we een stuk het binnenland in. Daar kwamen we langs een varkensslachting (zie foto op fb, niet voor vega’s), niet erg smakelijk. Vervolgens moesten we twee rivieren oversteken: schoenen uit, tas omhoog en balanceren op de glibberige stenen! Wat een avontuur!
Om vijf uur kwamen we aan bij ons hostel in Wild Lubanzi. We werden hartelijke onthaald door de enkelbijtende ganzen, maar ook door de gastvrouw die ‘s avonds een heerlijke maaltijd voor ons had bereid. ’s Ochtends wederom een heerlijk ontbijt met een waanzinnig uitzicht over de kust.

Op dag 2 van de hike liepen we over lange verlate stranden en hebben we weer vele mooie foto’s kunnen maken. De stukken door het hoge gras waren minder fijn, want slangen lagen op de loer. We moesten ook flink doorlopen om vloed voor te zijn. Gelukkig kwam al snel Bulungula in zicht en moesten we alleen nog de laatste rivier oversteken. ’s Middags lekker gezwommen en gerelaxt. Het hostel lag nog meer in de middle of nowhere dan Coffee Shack. De wc’s waren mega dixies, dus stank en niet in het gat kijken. Er was een gat voor nummer 1 en nummer 2, dus je moest goed richten. Just sit and relax.. ’s Avonds kwamen veel locals langs omdat dit hostel voor hun een soort dorpshuis is. De Xhosa gemeenschap heeft geholpen dit hostel op te zetten en beheert 70%.

Na een heerlijk ontbijt (aangebrande zandpannenkoeken) bij zonsopgang stond de Woman Power tour op ons programma. Een 23-jarig meisje uit het dorp nam ons mee naar haar huis en vertelde over haar dagelijks leven. We werden traditioneel geschminkt en leerden water op ons hoofd te dragen. Daarna gingen we het bos in om hout te sprokkelen (dit doet zij twee keer per dag!) en droegen dit ook terug op ons hoofd naar haar huis. Indrukwekkend dat haar leven zo anders is dan dat van ons. De middelbare school is twee uur lopen, wat voor veel kinderen niet te doen is. Hierdoor hebben de meeste weinig educatie en dus amper kans om hogerop te komen.
Na de tour lieten we ons verwennen met een full body massage.

De volgende ochtend stond ons een hele lange busrit te wachten naar Durban, de derde grootste stad in Zuid-Afrika. Helaas kreeg de shuttle pech en moesten we met een lokale taxi verder. Op houten bankjes achterin de laadbak werden we hobbelend naar de Bazbus stop gebracht. Vanaf die stop kwamen we met uiteindelijk pas op 10 uur ’s avonds aan in Durban. De volgende dag gingen we met de bus naar Victoria Street Market, het was er erg druk. Roos werd helemaal gek van de chaos. We zijn daarna naar een restaurant aan de pier gedaan waar we een lekkere cocktail hebben gedronken en heerlijk hebben gegeten.

De volgende ochtend vertrokken we al vroeg richting Drakensberg waar we al om 12 uur aankwamen. In de middag hebben we een mooi wandeling in de omgeving gedaan. Het hostel stond op een mooie natuurvlakte met uitzicht over de Drakensberg.
Na een broodje pindakaas als ontbijt gingen we naar Royal Natal National Park. Daar hebben we een 14-kilometerlange hike gedaan. Het was erg mooi weer en we hebben genoten van de wandeling.

De tweede dag in Drakensberg hebben we de Amfitheater beklommen. Op het laatste moment hadden we toch onze lange broeken aangetrokken en een extra vest meegenomen, op aanraden van de tourguide. Dit was niet voor niets! We hebben allerlei weersomstandigheden op een dag beleefd. De hike ging zigzaggend de berg op tot we op een punt kwamen waar we steil 200 meter omhoog moesten klimmen. Onze hike-ervaring van de afgelopen weken kwam goed van pas want we waren als eerste boven. Boven op de berg hadden we super mooi uitzicht en scheen de zon, binnen 10 minuten kwamen echter de wolken opzetten en zaten we in een witte wereld. Het was meteen koud. Daarna begon het te regenen en overal was mist. We gingen daarna naar de Tugella Falls, maar door de mist was er weinig te zien. Toen we weer verder gingen begon het ook nog eens te hagelen en te onweren. We kwamen uit bij de rand van de berg waar we via ladders (eerste 12m en tweede 22m) afdaalden. Het laatste stuk was erg flitsend.. Overal was er bliksem en gedonder, dus we hebben een sprintje naar de auto getrokken.

De laatste dag in Drakensberg gingen we weer vroeg op stap met onze gekke, maar leuke tourguide. We gingen de grens over naar Lesotho, een van de armste landen. Dat konden we meteen merken want de hoofdweg was zelfs ruig voor Zuid-Afrikaanse begrippen. De auto was twee keer uitgevallen, maar deed het gelukkig weer na een flinke duw. We hebben een dorpje gezien wat nog primitiever was dan we in Bulungula hadden gezien. Het land wordt nog omgeploegd met behulp van ossen. We hebben ook wat rotstekeningen gezien en veel verhalen gehoord over de geschiedenis van Lesotho. Joyce heeft zelfs een speerpunt gevonden, denkt ze…. Als laatste bezochten we een sangoma, een traditioneler genezer. Alle dorpsbewoners gaan naar haar voor medische hulp, want de dichtstbijzijnde kliniek is 3 uur rijden. De sangoma geeft meestal kruidenmiddeltjes en gebruikt gewrichtsbotten om achter de diagnose en prognose te komen. Het was bijzonder om haar kijk op de geneeskunde te zien, die is totaal anders dan die in de westerse wereld.
We waren blij dat we uit het dal waren gekomen, maar helaas hadden we toch nog pech bij het tanken. Er was namelijk diesel in plaats van benzine in de tank gedaan.. Gelukkig kregen we een lift van de baas van het benzinestation en werden we veilig naar het hostel gebracht.

Gister zijn we met de Bazbus hier in Pretoria aangekomen en vandaag zijn we naar het Voortrekkersmonument en de Union Buildings gegaan. Bij de Union Buildings staat een groot standbeeld van Nelson Mandela. Als lunch hebben we lekkere pannenkoeken gegeten bij Harrie’s pannenkoekenhuis en hebben nog een marktje bezocht.

Morgenochtend begint onze tweede safaritrip naar het Kruger National Park! We hebben er onwijs veel zin in!! Vrijdag hebben we nog een dag in Johannesburg en dan vliegen we alweer terug..

• 20 Oktober 2014 - 13:07

Joke:

Wat leuk om al die belevenissen te lezen!
    We wensen je een hele goede terugreis en hebben zin om je weer te zien en te spreken.
    Geniet nog ff en dan tot gauw weerziens
    Dikke knuffel x
    Groetjes Piet en Joke

• 23 Oktober 2014 - 22:19

Lynn:

Weer allemaal leuke avonturen om te lezen! Goede terugvlucht morgen meiden!!