Zuid Afrika week 2 - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Jen Joy Roos lambaklak - WaarBenJij.nu Zuid Afrika week 2 - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Jen Joy Roos lambaklak - WaarBenJij.nu

Zuid Afrika week 2

Blijf op de hoogte en volg Jen Joy Roos

18 September 2014 | Zuid-Afrika, South Africa

Zuid-Afrika Week 2

Zaterdag 6 september vertrokken we met de bazbus richting Mosselbaai. We kwamen aan in een spookachtig hostel, waar alles oud was en kraakte. We gingen snel het centrum verkennen maar kwamen erachter dat alle winkels op zaterdag gesloten waren. Beetje jammer, maar we hebben toch nog een chocomel kunnen drinken en uit kunnen waaien op het strand.

Zondag scheen de zon weer en gingen we vroeg op stap, want we gingen duiken met witte haaien (ja die uit Jaws). Joyce had uiteindelijk toch Roos en Jen zo gek gekregen om als lokaas in een kooi te gaan zitten. De boot voer naar seal island waar veel haaien jagen op zeehonden. Al snel zwommen er 4-5 haaien rond de boot en konden we de kooi in. Gillend maar vooral lachend probeerden we al onze ledematen binnen de tralies te houden. Maar er moest natuurlijk wel een selfie gemaakt worden. Dus Roos stak zonder na te denken wel even haar arm buiten de kooi om een goede foto te maken. Dat ging maar net goed. Onze adrenaline kick bereikte een hoogtepunt toen de haai achter elkaar in de kooi beet. We voelden ons net 3 kleine zeehondjes die dankzij de kooi ontsnapt waren aan de dood. ’s Middags nog even op het strand gechilld en ’s avonds heerlijk uit eten geweest. Voor Afrikaanse begrippen het duurste etentje tot dan toe.

Maandagmiddag kwam de bazbus ons ophalen, dus in de ochtend hadden we tijd om vele potjes te klaverjassen, uiteraard met een cappuccino. ’s Middags zijn we richting Wilderness gegaan. Toen we daar aankwamen was het erg grauw en koud. We zaten wel in het oudste en schattigste huisje van wildernis, omgeven door veel groen en rust. Om boodschappen te kunnen doen moesten we een flink stuk wandelen richting het centrum. Onze beenspieren worden aardig getraind door al dat wandelen!

De volgende dag gingen we al vroeg op pad om de Giant Kingfisher Trail in het National Park te lopen. De hosteleigenaar had ons aangeraden om via een zijpad de berg te beklimmen voor een prachtig uitzicht. Roos ging weer voorop en kon mooi alle spinnenwebben weghalen. Het was nog een aardige klim door de dichtbegroeide bush bush maar uiteindelijk hadden we wel een heel mooi uitzicht over de vallei. Later kwamen we weer op het normale pad langs de rivier die uiteindelijk uitkwam bij een kleine waterval. ’s Middags een potje badminton gespeeld en met de bus richting Knysna gegaan.

Woensdag hebben we weer onze dagelijkse cappuccino gedronken en daarna mountainbikes gehuurd. We zijn naar The Heads gefietst. De zee komt tussen de Eastern en Western Head het land in en vormt het grote meer van Knysna. Onderweg naar het uitzichtpunt kwamen we een straatverkoper tegen aan wie we ons overgebleven stukje taart hebben gegeven. Toen we verder liepen en achterom keken zagen we dat hij het meteen dankbaar op at. Terug in het hostel kwamen we twee Nederlandse meiden tegen die ook geneeskunde studeren. Gezellig gekletst en plannen gemaakt voor de volgende dag.

Donderdag gingen we met die meiden richting Harkerville voor een mooie hike. Na een flink stuk verkeerd te hebben gereden kwamen we aan bij de Kranshoek Trail. Super mooie wandeling door de bossen en over een rivier. We kwamen uit bij een prachtige kust. Daarna moesten we de berg weer op klimmen. Het was de mooiste hike tot nu toe! In the middle of nowhere moesten we wachten op de taxi, die uiteindelijk vijf minuten na de afgesproken tijd aankwam! Fieuw… We zaten wel even te zweten omdat we daar geen bereik hadden maar gelukkig kwam alles goed.
Eind van de middag met de bus richting Storms River. Het hostel, DiJembe, was heel bijzonder! Bij aankomst stond er een wit, levend(!!) paard bij de receptie en liep er een Angora geit door de woonkamer: een beestachtig welkom! We sliepen in een tent op een houten vlonder, 3 meter boven de grond. Toen we in bed lagen zagen we ineens een schaduw voor het tentdoek en hoorde we geritsel.. Huh?? Het bleek onze waakgeit te zijn!

Na een nacht met veel diergeluiden (o.a. boomkikkers) stapte we onze tent uit, in de keutels van ons geitje. En bedankt. Als ontbijt hadden we heerlijke, zelfgebakken pannenkoeken. De jongen van het hostel bracht ons met de auto naar de Bloukrans Bridge. Samen met nog twee meiden van het hostel gingen we bungy jumpen!! Die pannenkoeken vielen ineens wel erg zwaar op de maag…. We kregen ons harnas aan en al snel liepen we richting de 216 meter hoge brug. Joyce moest als eerst van ons drie. Op het scherm konden Roos en Jen haar boer-met-kiespijn lach zien, net voordat ze sprong. Five, four, three two one, BUNGEEEE! Een hele coole jump! Na Joyce stortte ook Roos zich van de brug. Jen sprong als laatst, en kwam met een grote lach weer boven. Wauw dat was een adrenaline kick zeg. Kijkend naar beneden met je tenen over de rand, er was geen weg meer terug.. jump! We hebben het overleefd! ’s Middags een beetje gechilld tussen de honden, de geit en het paard. Daarna lekker gebraaid en jembe (trommel) gespeeld met de rest van de hostel gasten! Dat was erg lachen! Roos was zo enthousiast aan het jammen dat haar ring nu misvormd is.. We hebben toen weer drie Nederlandse meiden ontmoet die ook geneeskunde studeren! Toevallig.

Zaterdag gingen we naar het Tsitsikamma National Park samen met Riikka, een Fins meisje dat we hebben ontmoet in de bus en ook bij DiJembe verbleef. Surprise surprise, zij is dermatoloog! We hebben daar het eerste deel van de Otter Trail bewandeld, normaal duurt die hike 5 dagen! Het eerste deel ging langs de kust. Springend van rots naar rots kwamen we uiteindelijk uit bij een mooie waterval! Na een broodje nutella besloot Roos zonder aankondiging de rotsen van dichtbij te bekijken.. Gelukkig viel ze tussen twee rotsen en bleef het bij een paar schaafwonden. ’s Avonds een lekkere pizza met een overload aan kaas gegeten. Om acht uur kwam de bazbus en gingen we richting Jeffrey’s Bay! We kwamen aan bij het hostel en kregen een vierpersoonskamer. We zaten weer met een beest opgescheept... Wat een bende was het! Overal etensresten, glazen, nepwimpers, ballonnen, redbull en kleren.
Gelukkig was het haar laatste nacht hier in JBay en vertrok ze die zondagochtend. Onze kamer werd lekker schoon gemaakt. Helaas was het geen surfweer die zondag dus hebben we wat shops bezocht en schelpen gezocht op het strand. ’s Avonds lekker risotto gemaakt met een crappy kookpan en afgehakte pollepel.

Maandagochtend scheen de zon al lekker en konden we meteen onze bikini aan. Jen en Roos kregen hun eerste surfles! Joy is al een ervaren surfchick en ging zelf de golven trotseren. Eén golf was toch iets te hoog gegrepen. Het board vloog de lucht in en Joy moest even tien minuten bijkomen van een wasmachine flush en een bijna gescheurd trommelvlies. Na twee lesuren, liters zout zeewater en een hoop lol konden Jen en Roos op hun board blijven staan! Tijdens het surfen hebben we een leuke 30 jarige Zwitser ontmoet waarmee we een hoop lol hebben gehad. Hij gaf ons een compliment dat ons Engels zo goed was waarop Roos antwoordde: it was my ‘baddest fack (vak)’.. hahaha, onze buikspieren zijn ook weer getraind. ’s Avonds gingen we met de bus richting Port Elizabeth (PE).

Dinsdag hebben we een wandeling gemaakt door de stad PE. Erg oud en vervallen..; geen mooie stad. We hebben op het strand gelegen en veel potjes klaverjas gespeeld, we worden al echte pro’s!

Vandaag zijn we aangekomen in Port Alfred en op dit moment zijn we aan het wachten in een leuk cafétje. Vanmiddag komen Annemarie (oude basisschool juf van Roos), Loek en Marco hier aan. Morgen gaan we naar de Township om te kijken wat voor vrijwilligerswerk we de komende weken gaan doen. Vrijdag en zaterdag gaan we eerst nog naar het Addo Elephant Park voor onze eerste echte safari!!

To be continued..

Baie dankie vir die lesen!

Rozanne, Joyce

• 24 September 2014 - 18:02

Caatje:

Leuk om te lezen Roosje!!! xxx

• 25 September 2014 - 16:10

Lynn:

Haha.. baddest fack.. lekkere actie weer Roos!
    Het klaverjassen, geitenscheit en de rotsklimactie klinkt ook helemaal als jou.. volgens mij ben je heerlijk op je plek daar! ;) En wat een lef.. haaienkooi en bungeejumpen, echte girlpower, you go girls! Life the dream! xxx

• 25 September 2014 - 16:10

Lynn: